Crowdsourcing kreatywności na przykładach globalnych marek

Crowdsourcing przybiera na sile. Jego walory doceniają przede wszystkim duzi gracze, w tym najbardziej rozpoznawalne globalne marki świata, a wśród nich: IBM, CocaCola, Microsoft, Google, McDonald, Intel.

Poniżej kilka wybranych przykładów:

IBM: Jest jedną z najbardziej innowacyjnych firm świata więc w przypadku wykorzystania crowdsourcingu nie pozostają w tyle. Firma jest twórcą Jams (Collabolation Jam).  Który już w 2006 roku zgromadziła blisko 150.000 ludzi ze 104 krajów i 67 firm w celu przeprowadzenia brainstormingu.  Teraz tego typu wydarzenia odbywają się często i dotyczą wielu różnych aspektów działalności firmy.

Microsoft: firma stosunkowo często korzysta z crowdsourcingu. Pierwszy raz sięgnęła po niego w 2009 roku, wykorzystując do tego firmę Zooppa.  Zadanie opisane w briefie polegało na zaprezentowaniu możliwości  pakietów Microsoft w budowaniu swojej obecności w sieci. W roku 2011 Microsoft wykorzystał tę samą firmę do stworzenia reklamy Windows Phone.  W roku 2012 swojego szczęścia spróbowała duńska platforma Brandfighters  – niestety wynik należy ocenić bardzo słabo.

Google:  firma która doskonale radzi sobie z wykorzystaniem crowdsourcingu. W 2009 roku zorganizowali konkurs na promocję Google Chrome, również przez Zoppę. W 2010 uruchomili Google Demo Slam. Google również wykorzystuje wewnętrzny crowdosurcing do takich pomysłów jak Googley Art Wall. Icona (favicon) widoczna z przy adresie URL Google także została „scrowdsourcowana”.

McDonald: w 2007 roku firma poprosiła swoich Klientów o to by przesłali swoje zdjęcia które mogłaby wykorzystać na swoich opakowaniach. Otrzymali blisko 13 000 zgłoszeń i wybrano 24 twarze, które zostały potem wykorzystane na projektach opakowań.  Niedługo potem zapytano Australijczyków aby wymyślili nazwę dla budgera – ostatecznie wybrano McOZ. W Niemczech zapytano Klientów o ich własny pomysł na burgera i otrzymano 116 000 zgłoszeń i blisko 1,5 miliona głosów!

Intel : firma w 2008 uruchomiła projekt podobny do projektu IBM.  W 2010 roku Intel poprosił o film które będą opowiadały o super-cienkich laptopach, 2011 to dwa projekty w tym jeden w kooperacji z Asusem: „The Search of Incredible” and „“What Does Intel Mean to You?”.  Obydwa zostały przeprowadzone przez firmę Zooppa.  Ostatnio został uruchomiony projekt „A momentary Lapse” dostępny tutaj http://www.youtube.com/myinteledge w którym można wygrać między innymi 50 000$ w zamian za najciekawszy film.

Globalne marki szybko nauczyły się aktywnie korzystać z zalet crowdsourcingu kreatywności – wyniki prac można oceniać różnie, natomiast buzz i społeczność zbudowana wokół marek jest bezcenna.


Opublikowano

w

przez